top of page
bgImage

Vår utleievirksomhet

Utleie av bolig og næring

Våre ca 350 utleieleiligheter fordelt på seks aksjeselskaper er hovedsakelig beliggende i Bergen sentrum (Nordnes, Sandviken, Møhlenpris). Vi har også ca 30 næringslokaler til leie, primært på Nøstet og Nordnes, samt flere garasjer og parkeringsplasser.

Ta kontakt i dag for å melde din interesse.

For våre leietakere:

Våre utleieeiendommer

Ofte stilte spørsmål

Hva gjør jeg hvis noe er galt i leiligheten eller i huset?

Ta kontakt med vaktmesteren.


Hva gjør jeg hvis jeg ikke får tak i vaktmesteren?

Hvis det ikke haster, så prøv igjen en annen gang. Dersom det er innenfor arbeidstid og akutt, som f.eks. ved lekkasjer o.l., ta kontakt med vårt kontor.


Kan jeg få utbetalt renter fra depositumskontoen min?

Ja. Kontakt vårt kontor.


Kan jeg fremleie leiligheten?

Det må søkes om fremleie. Skjema kan lastes ned her. I husleieloven står det at ”leier av bolig kan fremleie med godkjenning fra utleieren i inntil to år ved midlertidig fravær på grunn av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner”. I tillegg til at grunnen for fremleie må godkjennes, skal også fremleietageren godkjennes. Søknad må derfor leveres først etter at man har funnet en fremleietager. Det innvilges ikke fremleie utover en samlet periode på to år.


Kan fremleietageren overta leiligheten min dersom jeg ikke flytter tilbake etter endt fremleieperiode?

Fremleietager har ikke fortrinnsrett til å overta leieforholdet, men kan kontakte vårt kontor for å levere inn søknad.


Noen venner av meg trenger leilighet. Kan de overta min?

Kanskje. De kan kontakte vårt kontor for å levere inn søknad.


Kan familiemedlemmer overta leiligheten min?

Familiemedlemmer har ikke fortrinnsrett til å overta leieforholdet, men kan kontakte vårt kontor for å levere inn søknad.

Hvor lang er oppsigelsestiden?

Normalt tre måneder, men dette vil gå frem av leiekontrakten din.

Hvordan sier jeg opp?

Send gjerne per e-post.


Når får jeg tilbake depositumet mitt etter jeg har sagt opp leiligheten?

Innen 14 dager etter fraflyttingsdato, forutsatt at ingenting er uoppgjort.


Hva gjør jeg hvis naboen bråker?

Da bør du først ta det opp med naboen. Hvis det ikke hjelper, kan du si i fra til vaktmesteren. Siste utvei er å sende en skriftlig klage til vårt kontor.


Kan jeg få hjelp til å pusse opp leiligheten?

Oppussing skal skje etter avtale med huseier og i samråd med vaktmesteren. Nødvendige elektriske arbeider og rørleggerarbeider vil vi sørge for. Etter avtale med vaktmesteren kan du i visse tilfeller få delvis refundert materialkostnader. Arbeid må du i de fleste tilfeller sørge for selv.


Hva gjør jeg hvis jeg trenger flere nøkler?

Ta kontakt med vaktmesteren eller vårt kontor for bestilling av nøkler.


Jeg har mistet nøkler, og er redd uvedkommende kan låse seg inn. Hva gjør jeg?

Du kan få installert nytt låssylinder med nye nøkler dersom du ønsker det, men dette må du betale selv. Kontakt vaktmesteren.


Kan jeg montere ekstra sikkerhetslås på døren min?

Nei. Vi er avhengig av å ha tilgang til alle leilighetene i nødssituasjoner, som for eksempel ved lekkasjer, sykdom eller brann. Moderne systemlåser er tilstrekkelig sikre.


Hva gjør jeg hvis jeg har låst meg ute fra leiligheten?

Kontakt vaktmesteren. Innlåsing utenfor arbeidstid kan gebyrlegges med kr. 500.

Nyttige skjema

Vedleggsskjema til søknad om leilighet

Søknad om fremleie (leiligheter)

80+

års erfaring

358

leiligheter

32

næringslokaler

28 420

kvadratmeter utleieareal

bottom of page